2018. Május 23. Dezső nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2018. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány



Tisztelt Látogatóink!

Intézetünk évtizedek óta áll a kelet-magyarországi szív- és érrendszeri betegségekben szenvedők rendelkezésére. Az évek során folyamatosan bővülő épületünkben, egyre több pácienst tudunk a megnövekedett igényeknek megfelelően minőségi ellátásban részesíteni. Változnak a gyógyítási irányelvek, de egy valami 30-40 éve hasonló alapokon nyugszik: a rendíthetetlen gyógyítani akarás.

Prof. Dr. Édes István
Intézetvezető
DE KK Kardiológiai Intézet



Kardio Magazin

<< előző oldal


  Nassolás helyett sportolást ajánlunk

Hány gyermek rossz szokása, hogy nem eszi meg a menzán az ebédet, de a büfében megveszi a szendvicset, csokoládét, kólát? Rossz szokásáról előbb-utóbb kihízott ruhái árulkodnak.


Meghízni nagyon könnyű, lefogyni annál nehezebb. Ez gyerekekre is igaz. Esetükben szüleik is felelősek elhízásukért – mondta dr. Felszeghy Enikő, a Gyermekgyógyászati Intézet adjunktusa. – Az elhízás kialakulása hátterében komplex mechanizmus áll, részben rossz szokások. A mozgás- és a táplálkozási ismeretek hiánya dominál. Rossz étkezési szokás a helytelen, kalória- és zsírdús táplálkozás, az egész napos eszegetés. Kevesen tudják például, hogy egy liter kóla fedezi a napi kalóriabevitel egyharmadát. S ha a tévézés mellett a gyermek még elropogtat egy zacskó csipszet, elmajszol egy-egy szelet csokit, máris elfogyasztotta az egészséges fejlődéshez elegendő napi 1500-2000 kilokalóriát s még nem lakott jól. A szervezet pedig hozzászokik az egész napos eszegetéshez, nassoláshoz. A gyermekeknek kevés a késztetésük a fogyásra, így a szülők segítsége nagyon fontos. Ez nem mindig sikeres, hiszen sokszor a szülők is kifogásokat keresnek a gyerek „védelmében". Pedig sokat segíthetnek, ha rendszeres étkezésre szoktatják a gyermeket; pl. nem engedik el őket iskolába reggeli nélkül s odafigyelnek az otthoni étkezésükre. Súlycsökkentő, ha a túlsúlyos gyermekeknek nem kínálnak kenyeret az ebédhez, rászoktatják őket a főzelékre, csökkentik a nassolást, leszoknak a cukrozott üdítőitalokról.

Életmódváltás lépésről-lépésre

Az életmódváltást érdemes lépésről-lépésre véghezvinni, mert a teljes tiltás ellenkező hatást válthat ki (zugevés). Fontos, ha jutalmazni akarjuk a gyermeket, ne csokoládéval, fagylalttal, pizzával, gyorsétteremben kapható ételekkel tegyük. Az elhízás másik oka, hogy a testmozgás és a bevitt kalória nincs egyensúlyban. Jó lenne a szülőknek megszerettetni velük a mozgást, ehhez a közösen végzett sport a legjobb út. Amióta nincs kötelező tömegsport, nehezebb a szülők helyzete, fontos, hogy megtalálják, gyakran fizetős formában a mozgási lehetőséget gyermeküknek.

Egészséges étrend

A napi energia- és tápanyagszükséglet függ az életkortól, nemtől, testalkattól, fizikai aktivitástól, szabadidős tevékenységtől. Az egészséges étrend a tápanyag összetevői szempontjából akkor kiegyensúlyozott, ha a táplálék formájában felvett energia kb. 55 százalékát szénhidrát (cukrok, keményítők): gabonafélék, burgonya, rizs, hüvelyes főzelékek, illetve rostok: zöldség, gyümölcs, főzelék, rostdús gabonafélék, müzlik, 15 százalékát fehérje. Húsok, tejtermékek, tojás, szója, bab, lencse, gabonafélék és 30 százalékát zsírok: kacsa, liba, sertés zsír, olaj, margarin, szalonna, szalámifélék, földimogyoró, csokoládé, chips teszik ki. Emellett fontos a folyadékfogyasztás, lehetőleg 1,5–2 liter naponta. A tájékozottság hiánya is elhízáshoz vezethet. Sokszor mondják a szülők a szakrendelésen, hogy nem eszik kenyeret gyermekük, mégis hízik. Kenyeret nem is, de kiflit és zsemlét igen – derül ki a beszélgetéskor. Sokan nem tudják, hogy a barna kenyér is szénhidrát, csakúgy, mint a tésztafélék, rizs és a burgonya is. Emellett a nagy mennyiségben fogyasztott gyümölcs is hízlal.

Betegség lehet a túlsúly következménye

A túlsúly nem csak esztétikai probléma, számos következménye lehet. Ezek egyike a 2-es típusú cukorbetegség, mely egyre gyakoribb a gyermekek között is. Szövődményei súlyosak (emelkedett vérzsírok, magas vérnyomás, megvakuláshoz vezető szemészeti érelváltozások, krónikus veseelégtelenség). A segítség egyik formája, hogy a Gyermekgyógyásazti Intézet életmódtábort rendez nyaranként 10-14 éves gyermekeknek. Az egyhetes, kivizsgálással egybekötött, ingyenes táborban életmód tanácsadást folytatnak az orvosok. Gyógytorna, kirándulás, pszichológiai foglalkozás, diétás nővéri tanácsadás segíti a gyermekek szemléletformálását.

Császi Erzsébet

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.