2018. December 10. Judit nevenapja  
 
Keresés az oldalon
Főoldal Betegtájékoztató anyagok
Intézmény bemutatása
Debreceni Kardiológiai Napok
Oktatás
Partnereink
Képgaléria
Kardio Magazin
Kardiovaszkuláris Kutató Központ
Szívünk napja
Klinikai Fiziológiai Tanszék

Akadálymentes verzió

Bejelentkezés
Felhasználói név
Jelszó

Legfrissebb..

Az MKT 2018. évi Tudományos Kongresszusa


Díszdoktori előadás

Prof. Ger J.M. Stienen (the Netherlands) Debreceni Egyetem díszdoktori székfoglaló előadása:
“Skeletal and cardiac muscle activity in health and disease: a target in motion”


Partnerek


 



Magyar Nemzeti Szívalapítvány



Tisztelt Látogatóink! 

A Debreceni Egyetem Klinikai Központ Kardiológiai és Szívsebészeti Klinikája (Klinika) az Auguszta főhercegnő fővédnöksége alatt 1914-ben átadott épületben (Auguszta Klinika) és az 1993-ban mellé épített szívsebészeti szárnyban működik. Maga a főépület 2008-ban Európai Uniós támogatás felhasználásával jelentősen megújult. Az eredetileg a tüdőbetegek ellátására épült szanatórium funkciója a több mint egy évszázad során számos alkalommal változott, a tüdőgyógyászat az I. sz. Klinikai Telepre került, az eredetileg önálló Kardiológiai és a Szívsebészeti Klinika 2007-ben történt egyesülésével alakult ki a jelenlegi struktúra.

A Klinika ellátási területe az Észak-Alföld és Észak-Magyarországként definiált régió, az ellátandó betegek száma a legmagasabb progresszivitási szinten meghaladja a 2 milliót. A szakmai profil a felnőtt kardiológia és felnőtt szívsebészet csak nem teljes spektrumát felöleli: a nem-invazív kardiológiát, az invazív, katéteres kardiológiai diagnosztikát és műtéteket a koronária, aritmia és szervi szív problémák kezelésére, a nyitott szívműtéteket és a minimál invazív szívsebészeti beavatkozásokat.

A kardiológia és a szívsebészet rohamos fejlődése újabb és újabb lehetőséget kínál a diagnosztikában és a terápiában. Célunk, hogy az új eljárásokat minél rövidebb időn belül meghonosítsuk, betegeink számára is elérhetővé tegyük.

Prof. Dr. Csanádi Zoltán
Intézetvezető



Kardio Magazin

<< előző oldal


  A polifenolok szerepe az egészséges táplálkozásban

Napjainkban egyre többet hallhatunk a polifenolok kedvező hatásairól, de mik is ezek az anyagok valójában és milyen élelmiszerekben találhatóak meg?


A polifenolok növényekben megtalálható hatóanyagok egy nagy halmaza, amelyben számos alcsoportot különítünk el. Polifenolok például a sokat emlegetett flavonoidok vagy például a feketeszőlőben, így a vörösborban is megtalálható resveratrol. Egyik legfontosabb tulajdonságuk az antioxidáns (oxidációt gátló, szabdgyökfogó) hatás, mely azt jelenti, hogy képesek a szervezetünkben lévő ártalmas szabadgyökök semlegesítésére. A szabadgyökök természetes módon jönnek létre, az egészséges szervezet képes ellenük védekezni saját antioxidánsaival, vagyis az egészséges szervezetben szabadgyök-antioxidáns egyensúly áll fent. Azonban bizonyos megbetegedések során vagy tartós stresszhelyzetben eltolódhat ez az egyensúly és a káros, például az öregedésben is szerepet játszó szabadgyökök felé elbillenhet a mérleg. Így ezekben az állapotokban több szabadgyökfogó anyagra van szükségünk, melyeket bevihetünk táplálkozás útján is, például magas polifenol-tartalmú élelmiszerekkel. A polifenolok sok esetben színanyagként vannak jelen, ezért helyes általánosságban az állítás, miszerint a sötét, lilás gyümölcsök és zöldségek magas gyökfogó tartalommal bírnak.

Milyen hatásai lehetnek?

Szív és érrendszeri hatások: A polifenolok képesek több támadásponton keresztül befolyásolni a szív és érrendszeri megbetegedésekre hajlamosító rizikótényezőket. Az érelmeszesedés létrejöttében szerepet játszó „rossz koleszterin" (LDL) szintjét például a szójában található izoflavonok, valamint a zöld teában található flavanolok szignifikánsan csökkentik. Szintén a zöld teában található polifenolok a zsírok bélből való felszívódásának gátlásával erélyesen csökkentik a vér LDL koncentrációját, sőt az elhízás megelőzésében is segítségünkre lehetnek. Vérnyomás-befolyásoló hatásukat több irodalmi adat és kutatási eredmény is bizonyítja. A flavonoidokban gazdag kakaóból készült étcsokoládé például és a vörösborban található polifenolok mérsékelhetik a magas vérnyomást.

Rákmegelőző hatás: Az egészséges életmód (dohányzás kerülése, rendszeres testmozgás, egészséges táplálkozás) segíthet megelőzni bizonyos rákbetegségek kialakulását. A magas polifenol-tartalmú gyümölcsök és zöldségek ebben is kiemelt szerepet játszanak, mivel nemcsak szabadgyökfogó hatásukkal járulnak hozzá a rákmegelőzéshez, de gyulladáscsökkentő hatásuk is számottevő. Több tanulmányban olvashatunk arról is, hogy a már kialakult betegség fejlődését lassíthatja.

Memória:Bizonyos újabb kutatások arra utalnak, hogy ezen élelmiszerek napi rendszerességgel történő fogyasztása segíthet az öregedés miatt bekövetkező szellemi hanyatlás (demencia) lassításában, sőt megnövelt bevitelük a vizsgaidőszakban is ajánlott lehet, mivel segíthet javítani a rövidtávú memóriánkat.

Mely élelmiszerekben találhatóak meg ezek a hatóanyagok?

Általában olyan zöldségről vagy gyümölcsről állítják, hogy kiemelkedő egészségmegőrző hatása van, amelyeket nehéz elérni, legtöbbször Magyarországon nem termesztjük, ezért elég drágák, mint például a noni vagy a goji bogyó. Véleményem szerint hazánkban is igen magas polifenol-tartalommal rendelkező élelmiszereket tudunk megtermelni, mint például a bogyós gyümölcsök, tehát a málna, az eper, az áfonya vagy éppen a meggy. Azonban ezek a gyümölcsök leginkább egy időszakban elérhetőek, jogos tehát a kérdés, hogy mit fogyasszunk akkor ősszel vagy télen? Magas a bioaktív anyagtartalma például a vöröshagymának, céklának és a sárgarépának is. Emellett jó hír, hogy, a tartósítás bizonyos formáival nem feltétlenül veszik el értékes beltartalma élelmiszerünknek. Az aszalás során például nemhogy csökkenne, hanem a víz elvesztése miatt koncentrálódik a polifenol-tartalom. Ugyancsak ajánlott a lekvárkészítés, a lékészítés (gyümölcslevek, paradicsomlé) vagy a befőzés.
A könnyebb tájékozódás érdekében az alábbi táblázatok a magas polifenol-tartalmú gyümölcsök és zöldségek felsorolását és hozzávetőleges polifenol-tartalmát mutatja, a teljesség igénye nélkül.

Aszalt gyümölcsben

(mg/100g)
Szilva 1599
Paradicsom 1490
Alma 964
Feketeszőlő 683

Bimbóskel 468

Zöld tea 85 mg/100ml
Fekete tea 82 mg/100ml
Étcsokoládé 237 mg/100g
Kakópor 562 mg/100g

Friss gyümölcsben

(mg/100g)
Bodza 1540
Fekete ribizli 609
Pink grapefruit 425
Brokkoli 290
Málna 214
Cékla 208
Szilva 200
Sárgarépa 156
Vöröshagyma 150
Alma 132
Eper 101
Meggy 96
Feketeszőlő 93
Bimbóskel 91
Paradicsom 62


Zöldség, gyümölcs

Hazánkban sajnos jellemző, hogy nem fogyasztunk elegendő mennyiségű zöldséget vagy gyümölcsöt. Az OÉTI (Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet) által országosan végzett szűrővizsgálat szerint, a fiataloknak csupán 28 százaléka fogyaszt naponta nyers zöldséget és 55 százaléka gyümölcsöt. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) 2010-es adatai is ezt támasztják alá, miszerint 85 kg zöldséget, illetve gyümölcsöt fogyasztunk fejenként évente, az ajánlott fejenkénti 80 kg helyett. Ezért fontos odafigyelnünk, hogy minél több zöldséget és gyümölcsöt vigyünk be szervezetünkbe naponta, igyekezzünk elérni a napi ajánlott 500 g-os mennyiséget, és ha tehetjük a magas polifenol tartalommal bíró nyersanyagokat válasszuk.

A kutatás a TÁMOP-4.2.4.A/2-11/1-2012-0001 azonosító számú Nemzeti Kiválóság Program – Hazai hallgatói, illetve kutatói személyi támogatást biztosító rendszer kidolgozása és működtetése konvergencia program című kiemelt projekt keretében zajlott. A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg.

Nagy Anikó Ph.D. hallgató
Mezőgazdaság-, Élelmiszertudományi és Környezetgazdálkodási Kar
Belgyógyászati Klinika

 










Hírlevél
Amennyiben szeretne felíratkozni a hírlevelünkre, kérjük adja meg a következő adataidat:
Az Ön neve:
Az Ön e-mail címe:
Hírlevél-csoport:
Kérem írja be a képen látható karaktereket!


  Adatbázis-elérések
Információs pult
vissza az oldal tetejére
Copyright információk - Minden jog fenntartva - DEOEC Kardiológiai Intézet - © Copyright - 2003-2008.